Cicero
spune că, în general, bătrâneţea e socotită odioasa pentru patru motive. Primul
este că trebuie să te retragi din viaţa activă. Contra-argumentele lui Cicero
sunt de ordinul următor: retragerea e, de fapt, o şansă, pentru că poţi să te dedici
integral vieţii contemplative, adică vieţii de reflecţie, de analiză şi de
înţelegere pe care n-ai putut s-o practici câtă vreme erai angajat zi de zi în
viaţa cetăţii sau în viaţa ta profesională. Cum vă spuneam, şi creativitatea
celui care se concentrează pe viaţa contemplativă este integrală, când omul
este, totuşi, sănătos. Dar şi când e bolnav. Bach, care a compus lucruri
formidabile la bătrâneţe, avea toate bolile imaginabile, de la diabet până la o
serie de atacuri cerebrale; dar nimic nu l-a impedicat să facă ce a făcut. Sofocle,
când era bătrân, a provocat enervarea moştenitorilor lui când au vrut să
dovedească în faţa tribunalului că s-a prostit, că nu mai e capabil să
administreze treburile familiei, ale gospodăriei ş.a.m.d. Pentru a se apăra,
Sofocle a venit în faţa tribunalului şi a citit cu voce tare ultima lui
producţie – Oedip la Colona, una din marile lui piese. După ce a terminat
lectura, i-a întrebat pe cei din juriu dacă socotesc că cel care a scris un
asemenea text este inapt să funcţioneze normal în familia lui. Aşadar, obiecţia
cu retragerea din viaţa activă nu ţine, pentru că ai beneficiile contemplative
specifice. Al doilea lucru trist:
şubrezirea corpului. Nu putem să fim atât de optimişti încât să spunem că
bătrâneţea e scutită de neplăceri. Adevărul e că sunt foarte multe neplăceri.
Şi că n-ai cum să nu te plângi din ce în ce mai des. Exerciţiul lamentaţiei
devine o ocupaţie zilnică. Te plângi că nu mai ai puterea tinereţii, că nu mai
ai memoria de altădată etc. Însă câtă putere vrei? Vrei să fii puternic ca un
elefant? Ai vrut în tinereţe să ai puterea unui elefant? Şi ce fel de putere
vrei? Dacă ai avea de ales – spune Cicero – între a fi gladiator şi a fi
Platon, ce ai prefera? Să nu-mi spuneţi că aţi vrea să fiţi Platon cu nişte
muşchi de gladiator, pentru că nu ţine, trebuie să vă specializați, la un
moment dat. În orice caz, e un pasaj foarte frumos în Iliada în care Homer
spune că ar fi mai multă nevoie la Troia de zece Nestori decât de un Ajax,
adică mai multă nevoie de zece înţelepţi, decât de un mare combatant. Depinde
ce înţelegem prin „putere”, depinde de funcţionalitatea ei, depinde de modul
cum o folosim. Al treilea necaz:
declinul plăcerilor senzuale. Cicero ne reaminteşte că toată viaţa noastră ni
s-a spus, de cei mai vârstă, de profesori şi maeştri, că e bine să ne controlăm
senzualitatea, că e bine să ne purtăm atent cu această ispită, care e atât de
atrăgătoare şi atât de riscantă. De obicei, nu reuşim. Ei bine, la bătrâneţe
căpătăm pe gratis ce n-am obţinut prin efort la tinereţe. Să zicem mersi că,
fără nici un fel de bătaie de cap, suntem, în sfârşit, în situaţia de a deţine
virtutea. Bătrâneţea se bucură de alte plăceri. Una dintre ele e să fii
înnconjurat de tineri şi să fii iubit de tineri. Nimic nu e mai răsplătitor
pentru un om bătrân decât entuziasmul unor tineri care îl respectă şi care
descoperă în acest fel câteva virtuţi pe care le pierd, în general, oamenii în
ziua de azi: politeţea, respectul, filialitatea ş.a.m.d. În sfârşit, a patra
problemă legată de bătrâneţe e că se simte pe aproape moartea. Cicero se
străduieşte să ne vindece de această spaimă. Replica lui Constantin Noica la
acest subiect era: „E foarte curios Se moare de milioane de ani şi lumea nu s-a
învăţat cu asta”. Cicero spune că sunt, în fond, două variante: dacă sufletul
nostru, după moarte, devine neant, atunci problema morţii e neglijabilă, nu
contează, nu poţi să te lamentezi că devii echivalent cu un zero glorios. Dacă
nu e aşa, atunci probabil că moartea e dezirabilă pentru că sufletul scapă,
prin ea, de una dintre marile piedici când e vorba de gândire, înţelegere,
cunoaştere: scapă de corp. Dacă sufletul poate gândi în limitele corpului, cu
această povară asupra lui, cu atât mai mult va putea gândi când va fi liber de
această povară. În consecinţă, sufletul nu are decât de câştigat. Cicero mai
spune un lucru supărător de adevărat: ideea că moartea se cuplează strict la
bătrâneţe e un exces. Când moare un bătrân, spune el, ai sentimentul unei
flăcări care se stinge de la sine, fără violenţă, fără intervenţii brutale din
afară. Dramatică e moartea tinerilor. Când moare un tânăr, ai senzaţia unei
flăcări peste care cade un torent. Şi, de fapt, se moare la toate vârstele.
Ideea că nu se moare decât la bătrâneţe este o legendă, iar moartea la alte
vârste decât la bătrâneţe este infinit mai dramatică, mai supărătoare, mai greu
de explicat decât moartea unui bătrân care, în fond, e la un sfârşit de ciclu,
la un sfârşit de recoltă şi nu se poate aştepta să rămână pe scenă la
nesfârşit. Mai mult – spune Cicero – la
un anumit moment există şi un soi de saţietate de viaţă. Nu mai vrei. Ideea „aş
vrea să iau totul de la început” – spune el – e din punct de vedere sportiv
inacceptabilă. Un om care a încheiat o cursă nu vrea niciodată, când ajunge la
capăt, să revină la linia de plecare şi să se tot învârtă dement pe acelaşi
traseu. Cicero vorbeşte şi de nemurirea sufletului ca fiind un argument
liniştitor: oameni, mult mai inteligenţi decât noi toţi la un loc, au crezut în
acest argument. Dacă Pascal a crezut asta, dacă Toma d’Aquino a crezut asta,
dacă Cicero a crezut asta, n-o să fiu eu de partea lui Lenin, care nu crede
asta. Ca să vin şi cu o notă personală: pentru mine, bătrâneţea şi moartea
însăşi sunt o sursă uriaşă de curiozitate. Mă rog la Dumnezeu ca până în ultima
clipă să rămân cu curiozitatea asta. Sunt foarte curios cum arată chestia. Cum
se trece Dincolo. Sper să rămân curios şi să aflu ceva în cele din urmă, ceea
ce nu mă îndoiesc că se va întâmpla. Închei cu o vorbă de duh a unui psiholog
american, James Hillman, care a scris o carte întreagă despre bătrâneţe: „A fi
bătrân e o aventură. Să ieşi din cadă şi să ajungi la telefon sau pur şi simplu
să cobori câteva trepte implică tot atâtea riscuri ca o călătorie prin deşertul
Gobi, călare pe o cămilă”.Vă doresc să aveţi puterea, curajul şi curiozitatea
să parcurgeţi această aventură bine dispuşi.
Sursa
internet
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu