Nu
de foarte multe ori am plecat in copilarie si adolescent fiind cu trenul de la Tulcea spre Bucuresti. In
1978 am plecat si cam dus am fost. Drumul mereu spre vechiul regat era de cele mai multe ori cu trenul. Iubesc calatoria cu acest mijloc de deplasare. Imi amintesc
gara veche din Tulcea cu trenul tras din vreme la peron ca e cap de linie doar.
Aburul care invaluia totul ramanand in urma cand locomotiva pufaind inainta
voiniceste spre tinta calatoriei. Prin valatuci apareau si dispareau ca in
memoria mea de azi mama, tata, bunica, fratele meu dupa caz, déjà primii trei
imi apar doar in norii diafani ai amintirii… Descult pe bancheta, apoi pe
varfuri pe masca ce ascundea reteaua de incalzire a vagonului eram mereu
prezent la geamul deschis in falfaitul perdelelor inscriptionate cu CFR. Sfidam uneori
eterna avertizare: E pericolosso sporgersi! Tot timpul credeam ca se poate
sparge ceva dar nu intelegeam ce. Nu era timp de logica era asa de minunata
lumea ce se vedea prin fereastra deschisa spre afara! Ajuns la destinatie era o
problema cu spalatul fetei si mainilor care erau si cu un puternic strat de
negreala si cu iz de zgura. Am participat in scoala generala la doua concursuri
de cultura generala cu subiectul „Oameni de seama ai tehnicii romanesti”:
Anghel Saligny si Traian Vuia. Si acum tin minte detalii care fac sau mai
corect faceau cand era Romania Romanie mandria natiei de atunci… Cand plecam, dorobantii asemeni celor de pe Monumentul tulcean imi dadeau onorul, un semn ca
gata am parasit Dobrogea draga. La venire vederea lori mi dadea semnalul ca
gata nimic nu ma mai desparte de casa, sunt in Dobrogea mea. Cel mai lung pod
din Europa continentala si al treilea din lume asta era in 1895 minunata
realizare a unui geniu roman. 15 locomotive de fonta pufaind voiniceste au
trecut podul evident toata floarea trantorimii romanesti cu staif putini romani
restul oameni de afaceri si polititruci slugi ale altora au acaparat momentul.
Amaratul meu tiz, cu inima purice poate ca sa nu fi fost lucrat de servicii sta
demn intr-o barca acolo unde calculele aratau fragilitatea maxima a
impunatoarei constructii. Si a fost bine ! Ma mir cum in toata furaciunea asta
de 30 de ani aproape, nici un intreprinzator, politician, demnitar, om de
afaceri, sau alta lichea de acest calapod nu a pus labele pe ceva milioane care
ieseau de la fier vechi pentru minunata dantelarie. Sa dea Dumnezeu sa nu
cobesc, azi de la ai nostri dar mai ales de la toate combinatiile in care avem
statut de eterni looser-i in care ne-am bagat te astepti si la asta… Mai ales
ca daca mai intreaba un copil si cel cu care e stie sau vrea sa ii spuna afla
cu stupoare ca inainte romanii erau in stare sa faca poduri, Doamne chiar asa!
Mandria
mea e ca podul amintirilor mele, e creatia unui tiz al meu, mai norocos, un
Anghel! Asa oameni daca erau majoritari altfel ar fi fost tara si lumea azi!
Dar Anghel al nostru era intr-o barca, mic si umil la mijloc de maret fluviu,
milenarul Danubius in zeflemeaua marilor spirite si oameni ai neamului mai mult
sau mai putin neaos romani. Ce bucurie ar fi fost daca se naruia marea
constructie atunci dar ea a dainuit; a fost calea de carat bogatiile tarii spre
vest sau la porturile tarii… Imbogatind pe unii aducand la disperare pe
majoritatea celor care munceau pentru ele… Majoritatea constructiilor portuare
fiind tot creatia originalului tiz al meu. S-au construit gari la zeci de
kilometri de sate ca nu taranul conta ci magaziile pe care in pustie doi
soldati cu gloante de razboi indepartau pe oricine isi revendica munca… Asa
ciulinii baraganului nu pupau bogatiile aducatoare de averi imense doar unora…
Dar orice ar fi pentru mine podul este al meu. Credinciosi dorobantii imi
prezentau onorul la sosire si plecarea de acasa… Am inca in nari izul acela de
zgura si parca mainile mici sau marisoare au impregnate si cum pe ele negreala,
ca era o vorba de duh care spunea ca trenul te face murdar ca sa vezi cat de
greu e de condus, sa ai si tu o farama din experienta de a fi fost mecanic doar
pe durata drumului… Atunci nu doar conductorul conta mai era cineva care baga
carbuni ca sa aiba cu ce arde cazanul in care la opriri din instalatii speciale
locomotiva primea apa necesara continuarii drumului. Fiind drum secundar linia
electrica nu a fost intinsa niciodata pe cea mai veche cale ferata din Romania
de acum Medgidia-Babadag, apoi continuata tot de turci la Tulcea si ei tot
pentru carat bogatiile se vede treaba ca au facut acea investitie de demult.
Linia electrificata e decat pe magistralele principale, cum e Bucuresti
Mangalia. Acum deci de la Medgidia doar locomotive Diesel au luat locul
romanticelor mele pufaitoare...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu