Sursa CrestinOrtodox.ro
Sursa internet
In
prima duminica a perioadei Triodului, care incepe anul acesta pe 9 februarie,
Biserica a randuit ca in cadrul Sfintei Liturghii sa fie citita Pilda Vamesului
si a Fariseului. Sfintii Parinti au asezat aceasta pilda la inceputul Triodului
pentru a ne descoperi ca numai prin smerenie putem ajunge sa simtim prezenta
lui Dumnezeu in noi si ca numai prin ea, Dumnezeu este adus in inima noastra. Fariseul
din aceasta parabola intra in templu ca sa-I descopere Domnului cat de virtuos
este si cat de cazuti sunt cei din jurul sau. Aceste gesturi ale sale au ca
punct de plecare mandria, o patima care il face pe om sa fie atat de plin de
sine, incat nu mai lasa loc in el pentru prezenta lui Dumnezeu si a semenilor
sai. Fariseul chiar daca este un om drept, este mandru, in vreme ce vamesul,
chiar daca este un pacatos, este smerit. Iar Dumnezeu prefera un pacatos smerit
unui drept mandru. De ce? Pentru ca atunci cand mandria, o patima care il face
pe om sa fie atat de plin de sine, incat nu mai lasa loc in el pentru prezenta
lui Dumnezeu si a semenilor sai. Fariseul chiar daca este un om drept, este
mandru, in vreme ce vamesul, chiar daca este un pacatos, este smerit. Iar
Dumnezeu prefera un pacatos smerit unui drept mandru. De ce? Pentru ca atunci
cand ne rugam cu smerenie avem posibilitatea sa vedem nu doar ceea ce am
infaptuit, ci si pe cei care ne-au ajutat sa lucram. Iar acest lucru ne face sa
nu ramanem doar la noi insine. Fariseul, chiar daca a facut fapte bune, nu era
indreptatit sa se laude cu ele in fata lui Dumnezeu si sa se considere mai bun
decat orice semen. Din Evanghelia care se citeste in aceasta duminica aflam ca
fariseul statea drept in fata lui Dumnezeu si se ruga tare ca posteste, ca da
zeciuiala si ca nu se aseamana semenilor care sunt rapitori, nedrepti si
desfranati. Iar Vamesul statea cu capul plecat si spunea: Dumnezeule fii
milostiv mie pacatosului. Vamesul nu se uita in jur atunci cand doreste sa se
indrepte, nu ramane la caderile semenilor sai, ci se pune pe sine in fata lui
Dumnezeu, si vazandu-si doar pacatele lui, marturiseste ca si Sfantul Apostol
Pavel, ca este "cel dintai pacatos" (I Tim. 1, 15). Si astfel, s-a
intors mai indreptat la casa lui. E bine sa retinem ca nu putem iubi cu
adevarat atunci cand suntem cuprinsi de mandrie. Iubirea adevarata nu se lauda,
nu se trufeste, ci este binevoitoare, nu are in ea porniri spre dispret si
judecata a semenilor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu