Amza
Pelea are o povestioara cu nea Marin care e dupa parerea mea exceptionala: se
duce la cinematograf, clipoceste ceva, apare o lumina si apoi un lan de porumb,
un bar cam la fel cum era carciuma din
Bailesti, bataie cu pistoale (ca acuma, el nu a mai apucat), o drama, romanul
taran pe care il interpreteaza magistral, e el
e un pic fascinat de muierea superba care ramane vaduva si pe care cu
limba de morarte cel disparut o lasa fratelui mai mic (taranul roman nu avea de
unde sa stie ca la evrei un obicei al acestora e obligatia ca in caz de deces
un frate sa se casatoreasca daca nu e deja casatorit cu vaduva fratelui pentru
a asigura bunastarea familiei acestuia). Nea Marin pleaca din sala avand in
minte doar intrebarea: „Ba da’ porumbul ala frumos al cui o fi fost?”
Cred
ca un alt crampei de viata eliminat din pacate azi in imensitatea de
posibilitati de distractie poate mai corect destrabalare este ce era inainte
cinematograful. O sala plina de obicei unde doar tusea ferita repede a cate
unuia tulbura o liniste nu de cavou ci doar cu respiratii mai mult sau mai
putin calme sau sacadate, aplauze de
copii cand binele invingea raul, gemete de groaza sau de usurare dupa actiunea
filmului, sonorul acela harsait, imaginea taiata brusc la schimbarea bobinei...
Era
ceva normal, trairea era alta, in locul scenelor de sex si groaza erau minunate
imagini care modelau, educau spectatorul, Nica al lui Creanga in lumea satului
moldav, pictarea capelei sixtine in Agonie si extaz...Westernuri memorabile cu
mari actori din care ar fi trebuit sa invatam ca raul trebuie taiat rapid din
radacina ca in Ultimul tren din Gunn Hill unde cel rau era intruchipat de
Anthony Queen si cel bun de Kirk Duglas...
Sau
gradina de vara, fosnetul plopilor si adierea vantului de vara se suprapuneau
peste sunetele descrise mai sus. Jurnalele care stau azi marturie a unei epoci
cu stirile si propaganda ei.
Urmeaza
teatrul, opera si opereta unde magnetismul marilor actori era de data aceasta
viu, de neegalat. In mintea mea o tema clasica fiind tratata modernist cu
personaje nud sau spectatorii pe scena si actorii in sala e identica repet in
mintea mea, cu acele Graffity care imi par o sfidare grosolana a muncii unor
oameni si comunitati care au construit o cladire, au vopsit o suprafata de gard
sau altceva, au achizitionat o garnitura de metrou sau alt mijloc de transport.
Alaturi de mormanele de gunoi si cainii vagabonzi, dupa mine sunt simbolul
decadentei sicietatii urbane de azi.
Unde
e oare lumea curata si simpla de altadata...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu