Acasă
la Gib Mihaescu
Am fost câteva zile în
municipiul Drăgășani. Soarta a voit ca
părintii mei sa fie din locuri recunoscute ca așezări umane milenare, poate de
aceea ascund în trecutul lor îndepărtat sau mai recent atâtea minuni, e normal,
viata e mai plina la un om de peste 100 de ani decât a unui copil de vârsta
școlara.... Mama era din Tulcea și tata, fiu de viticultor din Drăgășani.
Viata m-a purtat prin toată
țara, nu pot spune ca în Drăgășani am stat prea mult vreodată. De data aceasta am reușit sa avem și câteva
clipe pentru suflet. Si sufletul se simte
bine când pătrunzând în sufletul cuiva sau a ceva extrage frumusețe dragoste, speranța . O astfel de
incursiune în mica așezare a fost de data aceasta. S-a bazat pe lectura plăcuta
a scrierilor lui Gib Mihaescu, în care parca precum in lacrima vitei de vie
primăvara mustește viata din epoca sa. O lume surprinsa cu un spirit
pătrunzător cred eu unic tocmai datorita
lumii specifice pe care a fotografiat-o cu măiestrie. Într-o prezentare de pe
internet scrie sec: „Gib I. Mihăescu (n.
23 aprilie 1894, Drăgășani - d. 19 octombrie 1935, București) a fost un
prozator, romancier și un dramaturg român interbelic. A absolvit cursurile
Colegiului Național "Carol I" din Craiova. Este autorul volumelor de
nuvele Grandiflora în 1928 și Vedenia în 1929, al unor romane de analiză
psihologică a apariției unor stări obsesive, îndeosebi erotice: Rusoaica
(tradus și în limba slovacă), Brațul Andromedei, Femeia de ciocolată, Zilele și
nopțile unui student întârziat, Donna Alba. A scris și piese de teatru (adunate
în volumul Pavilionul cu umbre) și a purtat o interesantă corespondență cu
Cezar Petrescu, Corneliu Moldovanu, Apriliana Medianu și Susanne Dovalova, din
Bratislava. Romanele lui Mihăescu au influente rusești, mulți critici vorbind
despre "dostoievskianism", însă textele sale, deși asemănătoare prin
obiect, se deosebesc prin luciditate și limpezime de tenebrele și atmosfera
neguroasă a operei lui Dostoievski. El a murit la vârsta de doar 41 de ani,
bolnav de tuberculoză, și a fost înmormântat la Drăgășani. Valoarea operei
lăsate în urma sa de Gib I. Mihaescu l-a așezat între marii nuveliști români și
printre cei mai importanți romancieri ai literaturii noastre. La Drăgășani un
colegiu național îi poartă numele, iar la Râmnicu Vâlcea o stradă este numită
în cinstea lui. La Muzeul Literaturii Române sunt păstrate unele manuscrise ale
sale.”
Aflat la cimitir am sesizat
mormântul scriitorului, aliniat printre concitadinii săi este la loc de frunte, alături de el sunt și
mai modestii mei înaintași.
Am văzut bustul sau prin care
mica urbe își arata mândria de a-l avea născut acolo. Recunoștința
concitadinilor materializata prin semne materiale este vitala pentru năzuințele
pe care le vor avea tinerii de aici.
O placa modesta greu de reperat marchează eleganta casa unde a
trăit și creat scriitorul. Din relatarea rudei sale care a făcut un gest
minunat, ducând mai departe efortul înaintașilor de a păstra memoria și casa
familiei, reiese ca efortul a fost dramatic. Devenita sediu de MAT (Monopol
Alcool Tutun) de unde și vorba: „Vine omul de la MAT, obosit și chior de
beat.”, sediu al unor instituții agricole de la care a rămas o ușa capitonata,
casa a fost cumpărata de moștenitori,
asa a ajuns astăzi ca bun privat
sa oglindească faptul ca o familie de intelectuali poate tine aprinsa tradiția
și valoarea autentica. Păstrat prin voia soartei mobilierul original da
impresia unei incursiuni în alta lume. Aflat acolo te aștepți sa iți iei
bastonul și pălăria și sa faci câțiva pași ca sa vezi amenajarea parculetului
cu efortul picherului respectat de unii care îl considera inginer și a altora
care admira nurii doamnei sale și îl disprețuiesc O lume lipsita de griji pentru ca priceperea
milenara într-o îndeletnicire rara și spornica precum producția vitivinicola
făcea ca aici clasa medie și cea de sus sa aibă parte de un trai
îmbelșugat Aerul de casa locuita,
disponibilitatea gazdei, care fără nici o pretenție de plata, se bucura când
vede ca afirmația mea ca am citit scrierile multe zămislite în acea odaie, nu a
fost vorba goala, grăbita însa de îndatoririle lăsate spre norocul nostru
pentru a mai lua ceva de acasă mirosul
de must și budane din curțile din jur fac sa fie ceva diferit de vizita în
aerul statut al unui muzeu.
Autorul Donei Alba are parte
de viata chiar în lipsa, te aștepți sa
ii auzi tusea, sa îl vezi deschizând ușa și sa se așeze la masa de lucru
inspirat de ceea ce a văzut în mica sa urbe. Spiritul lui acid, viata din opera
sa ascundeau se vede la numai 40 de ani drama unui om care știa ca zilele ii
sunt numărate...
București 8 septembrie 2012
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu